Na osnovu predloga Štaba za vanredne situacije grada Valjeva, na sednici koja je danas održana i procene da je teritorija Grada potencijalno ugrožena usled elementarne nepogode – epidemije, proglašava se vanredna situacija na teritoriji grada Valjeva, radi odvoženja komunalnog otpada na Regionalnu deponiju „Srem – Mačva“
Vanredna situacija se proglašava da bi se sprečile posledice koje ne bi bilo moguće preventirati redovnim delovanjem nadležnih organa i službi, zbog čega je za njihovo otklanjanje neophodno upotrebiti dodatna sredstva i snage.
JКP „Vidrak“ Valjevo je uputio zahtev Štabu zahtev za rešavanje deponovanja komunalnog otpada sa teritorije Grada Valjeva na Regionalnu deponiju „Srem–Mačva“.
Tim povodom su nakon sednice Štaba za vanredne situacije grada Valjeva, konferenciju za novinare održali gradonačelnik Valjeva Lazar Gojković i direktor JКP „Vidrak“ Dragutin Кuzmanović.
„Gradska deponija je sada pod dvadesetčetvorosatnom blokadom i grad Valjevo nema mogućnost da koristi više gradsku deponiju, koja je nesanitarna i privremena od svog nastanka 1990. godine. Juče smo korektno i dugo razgovarali sa meštanima mesnih zajednica koje su oko deponije. Pokušavali smo da pronađemo način i molili smo da nam izađu u susret i da nam daju još tri meseca da taj problem rešimo na malo drugačiji način. Međutim, nismo uspeli da se dogovorimo. Verujem da je bilo obećanja davnih dana i prethodnih godina i da ništa nije urađeno i razumem poziciju tih ljudi i uslove u kojima žive. Siguran sam da će ova gradska vlast pored brojnih višedecenijskih problema koje je rešila u prethodnom periodu, rešiti i ovaj“, rekao je na početku konferencije za novinare, gradonačelnik Gojković.
On je istakao da JКP „Vidrak“ nema ni kapaciteta ni finansijskih mogućnosti i da je neophodno proglasiti vanrednu situaciju i angažovati subjekte koji mogu pomoći da se smeće iz grada Valjeva svakodnevno odvozi na regionalnu deponiju „Srem-Mačva“.
„Grad Valjevo na dnevnom nivou ima od 80 do 100 tona smeća koje moramo da deponujemo, a svesni ste šta bi značilo da se ne izđubrava smeće iz domaćinstava i ne iznosi iz grada. To bi bila ekološka katastrofa i mogućnost za širenje epidemije i zaraze. Zahvalan sam ljudima iz Regionalnog centra „Srem-Mačva“ što su nam izašli u susret“, naglasio je gradonačelnik.
Кonačno rešenje problema odlaganja otpada u Valjevu nakon zatvaranja gradske deponije je da počne sa radom Regionalna deponija u Кaleniću, kojom rukovodi preduzeće „Eko Tamnava“.
„Privode se kraju radovi na završetku Regionalnog centra „Eko-Tamnava“ i sada su na oko 80 % završeni i nadam se da ćemo do kraja godine moći da koristimo Regionalnu deponiju u Кaleniću i time definitivno rešimo ovaj višedecenijski problem grada Valjeva“, istakao je Lazar Gojković.
On je naglasio da je grad Valjevo do sada imao odličnu saradnju sa Ministarstvom zaštite životne sredine i da je veoma zahvalan zbog brojnih projekata koje je ovo ministarstvo podržalo, a koji su unapredili stanje životne sredine u Valjevu.
„Očekujem podršku Ministarstva zaštite životne sredine i za projekat koji smo izradili za rekultivaciju i sanaciju naše deponije. Sredstva za sufinansiranje projekta smo opredelili u budžetu. Taj projekat je dobio saglasnost i fazno će se raditi.“
Gradonačelnik je rekao da ne zna kako bi napravili pravno obavezujuće garancije koje su građani koji blokiraju deponiju tražili od grada Valjeva.
„Razumem problem ovih građana, svi živimo u ovom gradu i mene bi bilo sramota da te ljude gledam u oči, obećam im nešto i sutra bse sklanjam od njih. Ja sam im rekao šta možemo da uradimo i kakvi koraci mogu da se naprave. A to su izmena cenovnika, jer će se sada na računima pojaviti nova stavka za odvoženje i deponovanje otpada. Taj trošak bi imali i kada se otvori deponija u Кaleniću, samo ćemo sada morati ranije da uvrstimo i ove stavke. Treba nam Skupština grada, rebalans budžeta, izmena programa poslovanja JКP „Vidrak“, jer ono sada nije opremljeno da toliki otpad dnevno vozi na regionalnu deponiju. Dobićemo kamione koji će transportovati otpad na regionalnu deponiju, ali ih još uvek nemamo. „Vidrak“ mora raspisati nabavku za izbor subjekta koji će transportovati otpad. Ja sam predložio da napravimo komisiju od dva člana iz neformalne grupe meštana i da ja budem treći i da na dnevnom nivou pratimo sve ove korake. To je ono što ja mogu da obećam, ništa drugo nije moguće da se potpiše i garantuje. Ja volim da čoveka držim za reč i verujem tim ljudima za sve što se dešavalo prethodnih godina. Imali su raznih obećanja, tako da ovo što smo im ponudili njima nije dovoljno. Zato smo morali da problem rešavamo na ovaj način“, saopštio je gradonačelnik.
Direktor JКP „Vidrak“ Valjevo Dragutin Кuzmanović kaže da su u zavisnosti od perioda godine i dana u nedelji, dnevne količine otpada između 80 i 100 tona.
„Od kako je deponija blokirana, otpad se odvozi u Reciklažni centar, gde će biti Transfer stanica kad se otvori deponija u Кaleniću. Odatle će se deponovati optad iz Valjeva. Mi smo osposobili prostor gde deponujemo od prethodna dva dana. Odatle će se raditi prepakivanje komunalnog otpada i ako bude sve kako treba, od sutra ćemo ga voziti u Sremsku Mitrovicu“, rekao je Dragutin Кuzmanović.
„Vidrak ima samo jedan kamion-kadu od 20 tona. Nama treba dnevno četiri ili pet kamiona svakodnevno i zbog toga smo doneli ovu meru danas. Troškovi deponovanja smeća će biti 3.000 dinara po toni, bez PDV-a, plus troškovi transporta. To je oko 10 do 12 miliona dinara mesečno. Slična cena će za ove troškove biti i kada počne da se odvozi smeće u Кalenić. Neminovno je povećanje cena. Naši sugrađani moraju da znaju da ćemo sada imati troškove transporta i deponovanje smeća. Gasi se naša deponija, smeće se neće odlagati u Valjevu, a to mora da košta! Pokušaćemo da maksimalno smanjimo troškove, da se uračuna procenat od reciklabila, broj korisnika u Valjevu je 26.000 i učinićemo sve da to bude što minimalnija cena prema našim sugrađanima“, zaključio je Dragutin Кuzmanović, direktor JКP „Vidrak“ Valjevo.